Aylin har börjat gå

Aylin kan mycket väl börja gå väldigt snart. I förrgår gick hon nämligen fem steg själv. Det gjorde Rebecca dagen innan hon gick 19 steg, och efter det knallade hon glatt runt överallt. Den farliga tiden kommer verkligen nu.

Kollade precis vädret i Sverige. Både skönt och tråkigt att det inte blir några minusgrader den närmaste veckan... vi ska nämligen åka till Sverige på fredag. Blir en hyfsad omställning. Här brukar jag ha på luftkonditioneringen på morgonen om det behövs, ungefär en halvtimme. Sen stänger jag av, och det blir lite varmare ute så vi inte behöver värma igen förrän på kvällen (ibland).

I Sverige är det, enligt mig och väldigt mycket enligt Ayse, många föräldrar som inte alls klär på sina barn tillräckligt. Kommer särskilt ihåg ett par nyblivna föräldrar som vi mötte på Lidl när Rebecca bara var några månader gammal. Det var 10-15 grader i luften, och de bar sin lille pojke i babyskyddet. Han hade inga strumpor på sig, ingen jacka, ingen mössa, och han var bara någon vecka gammal. Fy tusan... så små barn blir väldigt lätt nerkylda.
Ayse klär ibland på våra barn för mycket, enligt mitt tycke. Det tog ett tag innan vi kom överens om hur det skulle vara, men vår tumregel är att barnen aldrig ska frysa. Om händerna är kalla ska de absolut få mer kläder på sig. Och om de svettas ska något tas av. Den första biten missar många i Sverige...

Så, på fredag åker vi. Ska hälsa på familjen och några vänner, och sen tillbaka hit igen. Med oss kommer vi att ta lite frukt och grönsaker, mer än så vet jag inte. Vid den här tiden kostar väl tomaterna i Sverige 35-40 kr/kg. Här kostar de 4 kr/kg, och tomater går åt. Granatäpplen, som mamma älskar, kostar 4 kr/kg här. Eller ja, gratis om man plockar i grannens trädgård (där vi även kan plocka bland annat apelsiner). Granatäpplena i vår trädgård är nämligen slut nu. Vindruvorna likaså.

På vägen hit sen blir det lite mer. Listan är:
Svensk vitklöverhonung
Svensk lindhonung
Canadensisk klöverhonung (inte riktigt lika bra som den svenska, men halva priset)
2 knivmagneter (såna man sätter på väggen, så har man alltid knivarna inom räckhåll. Min mormor hade en sån, jag har alltid velat ha, och nu vill släktingarna ha.)
2 måttsatser, kryddmått upp till dl-mått. Här finns inget sånt, man använder bestick och teglas, men då blir det inte alltid helt rätt när man håller på.
Eluttag, med två kontakter, för montering på väggen. Här finns bara enkla för montage I väggen. Otroligt... och i vardagsrummet finns det TVÅ uttag. Jag har dragit kablar fram och tillbaka... har ju datorer, TV, DVD-spelare, Wii, stereo och allt möjligt. Plus mobiltelefoner som ska laddas...
Ost. Stureost, Rebeccas favorit. Vi har inte hittat någon här som hon tycker lika mycket om.
Fullkornsvälling. Utbudet i Sverige är bättre än i Turkiet, tycker vi.
Flugsmällare. De som finns här är helt i plast, viker sig för lätt och är kortare än de svenska. De jag vill ha har skaft i metalltråd. Borde väl finnas kvar även om det inte finns flugor i Sverige just nu.
Nappar till nappflaskor. Av någon outgrundlig anledning finns det inga med lite större hål här, eller skåra, som vi i Sverige använder till fullkornsvällingen. Så det tar 10-15 minuter för Aylin att suga i sig en halv flaska mjölkersättning, i stället för 3-4 minuter med ett större hål.

När mamma hälsade på för en månad sedan tog hon med sig en tandborste till Aylin. För här finns inga "minitandborstar" som de svenska tandläkarna rekommenderar till bebisar. Tittade runt i flera affärer, och apotek, och hittade bara tandborstar som var lämpliga från säg 4 år och uppåt (uppskattningsvis).

Så... turkiska bebisar använder för små nappflasksnappar och för stora tandborstar. Från en svensks perspektiv i alla fall.

I och med att världen är så pass global i dag så tycker man ju att det borde vara ungefär samma utbud när det gäller bebissaker överallt. Men nej... däremot kan man hitta Snickers, Twix, Bounty och Knorrs såser överallt. Och massor av produkter där det står Nestlé, Knorr, Dr. Oetker och så vidare.
Det leder mig till en annan sak: Jag köper absolut aldrig något där det står Nestlé eller Knorr när jag är i Turkiet. Är jag i Turkiet så ska mina pengar gå via turkiska affärer, till turkiska arbetare och turkiska företag. Vill jag ha cola köper jag Cola Turka, inte Coca Cola. Cola Turka är förresten det enda märket som smakar bättre än Coca Cola, enligt mig.

Hmm, har blivit avbruten 8-10 gånger under tiden jag skrivit, så jag har tappat bort vad det var jag skulle skriva... livet är så med två småbarn. Rebecca tittar visserligen på Pippi Långstrump just nu, och Aylin leker med min mobiltelefon, men det händer alltid saker. Nu ska Aylin sova om en liten stund, och sedan ska jag gå ut i bazaaren och handla lite grann. Det är praktiskt, precis utanför grinden. Kanske kommer ihåg att lägga in någon bild därifrån sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0