Still catching up

Sådär, känns i alla fall som att jag kommer att lägga upp bilder från jul och nyår innan helgen är över, så jag är snart ikapp :-)

I slutet av november åkte i alla fall Ayse och Rebecca till Turkiet. Hemma var sedan en ensam Robert i två veckor... jag hade planerat att bli färdig med en del mer saker i köket, men det gick inte så bra när jobbet tog så mycket av min tid.

Blir lite "random pictures" från Turkiet nu, i och med att jag inte kan berätta så mycket. Och förresten, Jessica, Ayse har lovat att hon ska skriva ihop en liten reseguide till dig.

  

  

Just ja... det var offerfestivalen när de var nere. Oj oj, nu kommer en del av er att vilja titta bort...

Det innebär att man ska köpa, slakta och offra ett djur i Allahs namn. Men det innebär inte, som en del tror, att man skär halsen av ett djur och sedan bränner upp det eller bara kastar bort det. Nej nej... inget ska gå till spillo. Däremot ska man tänka på de fattiga igen, precis som under fastan när man ska betala fitre, och ge en del (kommer inte ihåg hur mycket) av djuret man offrat till de fattiga. Så kan de äta ordentligt med kött åtminstone under den här tiden på året.

Det blev inte riktigt som det brukar bli i år, eftersom grannen skötte det mesta. Annars brukar hela släkten samlas och göra det hela tillsammans... så ska det bli igen nästa år i alla fall, och då hoppas jag att jag kan vara med.

I och med att det här var första gången Rebecca var med fick hon en droppe blod i pannan. Måste säga att jag är avundsjuk, jag hade väldigt gärna varit med också...

På tredje bilden finns grannen, Shakir.

  

Som vanligt blev det sedan turné hos släkten. Just vid den här högtiden är det morbror Mehmet (till höger i första bilden) som brukar hålla i en hel del, så det var dit de åkte.
Andra bilden: Morbror Mehmet, Ayses mormor, morbror Ahmet (även känd som Baklava) och Ayses mamma.

 

Sedan hem igen... hos Ayses föräldrar grillade de naturligtvis en hel del under de här dagarna. Grillat är godast... Ayses lillebror Ahmet skötte grillningen.

 

  

  

En specialité som man inte bör missa i Turkiet är cig köfte. Eller "turkisk sushi" som jag brukar säga. Rått finmalet nötkött, så magert som möjligt, blandas med chili och andra kryddor. Sedan tillsätts bulgur, och det hela formas i ganska små korvar. De läggs i salladsblad och äts så. Väldigt gott och väldigt starkt... jag har säkert lagt upp bilder på det innan.

 

Det var allt från Turkiet, men jag ska ju komma ikapp så jag lägger upp bilder från Sverige också. Resan hem, sedan babycafé (där jag inte heller var med).

Förra året, när Ayse och jag klädde julgranen hemma, var det första gången vi gjorde det tillsammans. Supermysigt... hennes stora mage var i vägen hela tiden, och vi skämtade om att sätta en julgranskula i Rebeccas öra. Och nu är hon här... men ingen julgran hemma i år, det har inte hunnits med.

  

 

Sådär, nu ska jag ladda kameran för att sedan få upp lite bilder från jul och nyår. Och lära mig hur man får upp filmer på YouTube... hoppas det blir nu under helgen. Och så måste jag förstås visa hur det nya köket blev.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0