Smakportioner

Nu har lillflickan blivit lite mer än fyra månader gammal, och vi började för ett tag sedan ge henne annat än bara bröstmjölk och mjölkersättning.

Det är inte alltid det blir som man tänker sig... som jag har fått det för mig ska man börja med en väldigt mjuk sak, köra en liten liten portion, typ 1-2 teskedar, en gång om dagen i några dagar. Sedan gå vidare till något annat, växla om och vara uppmärksam på eventuella allergier och reaktioner.

Jag trodde vi var överens om att vi skulle göra så. Sen hade vi en diskussion, och jag trodde återigen att vi var överens. Sen hade vi en diskussion, och jag trodde återigen att vi var överens.

I natt har det inte blivit mycket sovit. Klockan två gav jag upp, tog täcket och kudden och la mig i vardagsrummet i stället. Rebecca har en del problem med magen nu, det är ganska solklart. Hon bajsar ordentligt, alltså inget som luktar typ mjölk/filmjölk längre. Och det är klart att det blir en chock för systemet när hon får en hel portion hopblandad mat, mixad med bröstmjölk/ersättning/vanlig mjölk tre gånger om dagen.

Så... en varning för er som tycker det är härligt att se er nyföding äta: Ta det lugnt. Väldigt lugnt.

Kommentarer
Postat av: Thomas Tvivlaren

Håller med. Skynda långsamt är viktigt. 4 månader tycker jag personligen låter lite väl tidigt för att introducera annat än det som ryms i de naturliga mjölkcontainrarna... Minns jag inte fel så har inte barnets förmåga att bryta ned (vissa?) kolhydrater utvecklats då. Tror det hade med enzymet amylas att göra (det utsöndras via saliven).

2009-05-25 @ 10:36:25
URL: http://www.thomastvivlaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0