Whiskytips

Det här inlägget är speciellt till S-L, men alla andra kan förstås läsa också :)

S-L frågade efter whiskytips på taxfree. Och tyvärr, jag måste säga att jag köpt mycket där som jag blivit besviken på, och det är lite som imponerar. Här är vad jag tycker om från taxfree:
Caol Ila, speciellt 18-årig
Talisker, speciellt 18-årig eller Distillers Edition
Laphroaig, speciellt Quarter Cask (bättre än vanlig Cask Strength)
Bowmore av diverse tappningar, speciellt 18-årig

Men har man som jag druckit lite whisky genom åren är de här gamla bekantskaper. De tre första ovan är mina absoluta favoriter ur "ordinarie sortiment", men jag har en specialtappning av Talisker, 20 år gammal och slutlagrad på bourbonfat, som är helt gudomlig. Den går inte att få tag på längre, och kostade 1100 kr på Systembolaget. Värd varenda krona...

Systembolagets tillfälliga nyheter innehåller en del godsaker emellanåt, sånt som jag kan bli väldigt nyfiken på. Just nu:
Caol Ila Sherry Wood 12 Years
Mackmyra Preludium:06 

Det är lite tunnsått, men de köper in nya saker varje månad. Så kika i beställningssortimentet eller ännu bättre tillfälliga nyheter. Jag köpte min 20-åriga Talisker därigenom, och även en Auchentoshan som var helt otrolig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0