Hemska föräldrar

Nu de senaste dagarna har jag läst flera artiklar, nu senast i Expressen, om föräldrar som lämnat sina små barn i bilen medan de handlat eller annat... nu senaste var det en sju dagar gammal pojke. Sju dagar! Hur jävla pantad får man bli? Jag har svårt att hitta ord för det här... tack och lov blev de här senaste föräldrarna anmälda till socialtjänsten. Fattar man ett så dåligt beslut ska lämpligheten som förälder absolut utvärderas.

Okej, vi har lämnat vår lilla flicka ensam i bilen en gång. Vi skulle in till postombudet och hämta ett paket, det var 10 grader ute, 20 i bilen och vi var max 15 meter bort i fyra minuter. Jag hade alltid ögonen på bilen. Min lilla flicka är viktigast i hela världen, och vi skulle aldrig riskera något.

Jag får inte ihop det här. Det känns som att en del lämnar hela huvudet hemma. Som det där paret vi såg på Lidl när Rebecca Tugba var två månader gammal. Det var alltså i mars, max tio grader varmt och blåsigt. Deras lille pojke var verkligen liten, och han var bara ca två veckor gammal, om jag minns rätt. De hade varit inne och handlat, och bar honom i barnskyddet. Han hade på sig en body, bara armar och bara ben, ingen mössa och inga strumpor. Stackars liten, hoppas han klarar sig bra... de är ju väldigt känsliga för kyla. Och så då på valborg såg vi en som också bara var några veckor gammal. Föräldrarna gav honom köpt färdigmjölk, som kanske en timme tidigare hade varit rumstempererad men hade förvarats utomhus sedan de köpte den. Okej, han hade en väst på sig, tunna byxor, men ändå bara armar, ingen mössa och inga strumpor... han hade varit utomhus en längre tid, och det syntes på armarna att han frös, och att han fick kall mjölk hjälpte säkert inte.

Är det så svårt att använda lite vett och tänka lite extra på sina små? När vi tog hem vår lilla flicka från sjukhuset var det runt noll grader ute, så jag startade bilen och körde runt lite för att få upp temperaturen i den. Lillflickan var under nio timmar gammal när vi fick in henne i bilen, hon var väl insvept och det var en bra temperatur i bilen... Damen kunde inte sitta på rumpan utan fick ligga ner i framsätet, men vi ville hem, och hemma är det alltid 22 grader. Vår lilla flicka ska aldrig frysa, och hon ska aldrig kokas (så länge vi håller ögonen på hennes gammelmormor).

Kommentarer
Postat av: Petra

Ja, jag läste det där om pappan som lämnade 3:åringen på förskolan, men glömde 1:åringen. Känslan i kroppen är hemsk eftersom man drar tankarna till ens egna barn. Jag varken har eller någonsin kommer att lämna mitt barn i bilen, så enkelt är det :(



Jag vet ett par som tom lämnat sin barn hemma för att åka på bio -deras argument var "hon har aldrig vaknat på natten och sover dessutom i spjälsäng, hon kommer ingen vart" Sånna gånger undrar man hur dom skulle känna om det börja brinna eller nått..

2009-06-28 @ 11:53:43
URL: http://exnextdoor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0