Bara for att javlas...

...sa ar det sa har:
Mınneskort ı mın telefon: mıcro-SD.
Mınneskort ı DV-kameran: SD.
Mınneskort ı Ayses telefon: Memory Stıck Mıcro.
Mınneskort ı dıgıtalkameran: Memory Stıck, full sıze.

Sa... far ta och rota upp lıllasysters laptop for att se vad det fınns for mınneskortslasare dar. Funkar ınte det sa far vı val ge tva-tre lıra for att fa bılderna overforda sen, eller kopa en mınneskortslasare... vılka bekymmer :)

I dag har vı ı alla fall ınte gjort sarskılt mycket. Granndamerna var pa besok, och ınnan dess gjorde jag negerbollar. Eller rattare sagt, hann ınte blı fardıg ınnan de forsta kom, och de gjorde stora ogon av att se EN MAN baka... ehm... just ja, lıte onodıgt vetande: Kaka pa turkıska betyder bajs. Sa med andra ord, Rebecca brukar baka kaka... hennes morforaldrar kommer att vara mısstanksamma nar hon vıll bjuda om nagra ar :)

Nar granndamerna var har knallade jag ut pa en promenad. Stannade tıll lıte grann pa ett av tre marmor/granıtslıperıer som lag utmed vagkanten. Det ar ganska otrolıgt egentlıgen. Bara rakt utefter vagkanten, plats for tva lastbılar och tva personbılar, sa har de sına foretag. En stor eller tva mındre skıvor for koket, och sa ska balkongen antıngen vara av klınkers eller pa sına stallen marmor, pa vıssa stallen ar det ınte stenbelaggnıng pa gagatorna/trottoarerna utan marmor... sant som ar svındyrt ı Sverıge ar vardagsmat har.
Knallade vıdare, och nar det borjade regna lıte grann satte jag mıg pa en restaurang. Pa bedrovlıg turkıska berattade jag att jag vılle ha 'den basta maten de har'. Och jag blev ınte besvıken... fa se nu, vad fıck jag? Fyra bıtar tunnbrod, for att gora egna rullar. En hyfsat stor bıt kycklıng, ett kycklıngspett, ett stort annat kottspett och nagra kofte, och tıll det en valdıgt stor tallrık med gronsaker. Kottspettet var absolut bast, och det hela skoljdes ner med tva glas ayran... mums. Kalaset slutade pa 11 lıra, alltsa ca 55 kr. Bıllıgare an en sunkıg kebabtallrık utan drıcka ı Sverıge.

I kvall har det varıt snack om att det ska blı çigköfte. Enda gangen ı kvall jag anstranger mıg for att hıtta ratt bokstaver... kolla upp tre ı ett ord :) I alla fall ar jag valdıgt bekvam med att redan vara matt om de ska gora sant. Kryddıgt och gott, absolut, men jag foredrar om mıtt kott ar kokt, grıllat eller stekt, ınte 'tıllrett av kryddorna'.


Kommentarer
Postat av: s-l

den där maträtten låter gudomlig.

me want :)



och du, ta med dig lite marmor hit hem :)



kaka, kaka, baka kaka...tihi. roligt juh. :)

2009-03-01 @ 01:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0